Photobucket

Wednesday, July 15, 2009

Impian Mujahidah part 2

Mujahidah bertekad pada hari itu. Wajahnya bakal dihijab dengan sehelai kain hitam impiannya selama ini. Dia gagahi juga biarpun syaitan membisikkan macam-macam untuk melemahkan semangatnya. Syaitan memang tidak letih menghasutnya; "Apela pandangan orang kat kau nanti, orang dok pandang2!", "Nanti susahla kau nak bernafas nanti,dahla kau tu ade asma!", "Lecehla setiap kali kau keluar,nak buat tu, buat ni!" , "Nanti susahlah time kau makan, dok selak purdah je. takyahla pakai!" menghantuinya. Namun dia tetapkan pendiriannya yang satu itu!

Mujahidah sedar, keadaan universitinya tidak membenarkannya memakai purdah. Dia akur dengan keadaannya itu; malah situasinya yang berada di Sarawak dengan populasi Islam yang agak minoriti tidak mengizinkannya berpurdah dalam kampus. Sebaik dia di luar kampus, dia menarik purdahnya ke atas. MasyaAllah!!! Dia merasai satu perasaan yang sukar digambarkan! Alangkah bahagianya hatinya, dia diberi kekuatan memakai purdah, berpeluang menghijab wajahnya daripada pandangan lelaki ajnabi, yang sememangnya tidak halal baginya!! Mujahidah berasa amat terharu, seperti hendak menangis bersyukur semahu-mahunya!!

Dia menuju ke Marrybrown bersama sahabat sejatinya, bernama Lee. Lee merupakan sahabatnya sejak Tahun 1 universiti lagi. Biarpun Lee penganut Kritian yang kuat, mereka bersefahaman dan bertoleransi..SubhanaAllah!!

Selepas Mujahidah memesan makanan 'favouritenya' iaitu ayam pedas, dia menuju ke meja makan. Hampir semua orang yang 'shok' makan, menumpukan perhatian padanya.."Alamak.." getus hatinya. Dia tunggu sehingga tiada orang menumpukan perhatian pada dirinya.....

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. adoyai..tergantung la pulak crite nih..
    kenapa blog owner wat part2??
    hehe..
    penantian satu penyeksaan..^_^

    ReplyDelete