Photobucket

Saturday, August 15, 2009

Dakwah...Peranan Ustaz/Ustazah Sahaja??

Assalamualaikum wbt.. Alhamdulillah, syukur kepada Allah, kerana mengurniakan kekuatan untuk saya menulis, dengan harapan besar dapat mengetuk hati-hati yang dahagakan ilmu Allah, insyaAllah :) Sambil jari-jemari menaip, alunan lagu arab "Love of Shakh" dihayati..masyaAllah..bes betul :p

Saya mengajak sahabat baik seperjuangan untuk melarikan diri dari suasana Konvo (state of denial?A definite NO!)..Kami rindukan suasana masjid. Sungguh!! Suasana masjid penuh kesyahduan. MasyaAllah! Kami ke sana, menunggu masuk waktu maghrib. Plan asal kami adalah untuk menikmati permandangan tasik yang bertentangan dengan masjid, kemudiaannya solat Maghrib, namun Allah mengaturkan hujan lebat pada hari itu, maka kami pun menunggu waktu Maghrib sahaja :) Kami berkongsi cerita dan ilmu, mengenali satu sama lain dengan lebih akrab, alhamdulillah!

Kami kemudiannya ke MPH, mencari-cari kitab yang menarik di hati. Alhamdulillah!! Saya menemui buku yang saya tercari-cari selama ini, iaitu "Travelog Dakwah". Alhamdulillah!! Rupa-rupanya tinggal last copy! Allah aturkan saya memiliki copy terakhir pada hari itu :)Riangnya hati! Prof Kamil adalah salah seorang idola di hati kerana kesungguhannya menyampaikan ilmu serta sifat "humble"nya :)

Ingin saya memetik beberapa petikan dalam bukunya:)

Imam al-Ghazali berpendapat, hanya satu perkara yang paling penting dalam hidup, iaitu mengelakkan dari api neraka dan menerima pembalasan syurga. Bagi beliau: Menuntut ilmu adalah kerana Allah! Disebabkan beliau merasakan tugasan beliau sebagai seorang professor di Madrasah Nizamiah (universiti di baghdad) adalah terlampau keduniaan dan menyukarkan beliau mendapat pembalasan mulia di sisi Allah, beliau meletakkan jawatan daripada universiti itu..MasyaAllah..

Dalam petikan ini dapat kita menghayati bersama betapa besarnya peranan Islam dalam kehidupan. Betapa besarnya kepentingan dalam menilai kehidupan serta cara hidup kita. Adakah kita berada dalam landasan yang betul? Adakah setiap kelakuan dan kegiatan kita berlandaskan Islam? Bagaimana pula dengan pergaulan kita? Ikhtilat kita? Marilah kita muhasabah diri.. Renungi ciptaan Allah, nilai setiap apa yang kita lakukan, tuturkan serta fikirkan...



Penulis bersama isteri tersayang.....
Penulis sering menekankan bahawa beliau menulis bukan atas dasar menunjuk-nunjuk atau riak, usaha beliau ini sungguh murni, masyaAllah! Moga usaha beliau ini dapat meninggalkan kesan mendalam dalam hati para pembaca, insyaAllah..
Pelbagai subtopic dilampirkan dengan ringkas sekali dan mudah difahami, insyaAllah saya cuba amalkan. Beliau menampilkan cara-cara menyampaikan ilmu dengan berhikmah. Bila difikirkan, kerja dakwah ini tidaklah sukar sangat, namun memerlukan kreativiti serta kesabaran yang tinggi! Selamilah diri orang yang kita hendak dakwah itu, kenali personalitinya dahulu, insyaAllah ilmu Allah serta amar ma'ruf dipermudahkan Allah, insyaAllah!
Jom baca buku beliau; Travelog Dakwah Meniti Hari Esok...Hayatilah bersama dan amalkan sedaya upaya, insyaAllah!
Mabruk Prof Kamil!!!!


No comments:

Post a Comment