Photobucket

Wednesday, August 26, 2009

HIJAB + Operation Theatre

And say to the believing women that they should lower their gaze and guard their modesty that they should not display their beauty and ornaments except what (must ordinarily) appear thereof that they should draw their veils over their bosoms and not display their beauty except to their husbands, their fathers, their husband`s fathers, their sons, their husbands` sons, their brothers or their brothers` sons, or their sisters` sons, or their women, or the slaves whom their right hands possess, or male servants free of physical needs, or small children who have no sense of the shame of sex and that they should not strike their feet in order to draw attention to their hidden ornaments. And O ye Believers! turn ye all together towards Allah, that ye may attain Bliss.

Assalamualaikum wbt...

Apa erti hijab atau aurat pada anda antum semua? Besarkah peranannya dalam kehidupan kita? Relevankah menutup aurat/aurah? Bagaimana pula dengan darurat membenarkan tudung ditanggalkan, wujudkah???

Mengapa agaknya ana berminat mengutarakan isu aurat sedangkan sudah terang lagi bersuluh dalam Al Quran mengenai perintah Allah dalam penutupan aurat? hehe banyaklah soalan..hehe.
Apabila wujud suatu peraturan atau perintah, lagilah ligat manusia hendak melanggarnya. Namun begitu, indah sungguh firman Allah, tidak disebut boldly perkataan "Jangan" dalam ayat ini :)

Agak sedih di hati ini kerana ada golongan yang memperlekehkan perintah Allah ini. Tudung dilihat sebagai sesuatu yang berat di mata manusia dan membebankan. Berikut adalah kisah benar di hospital untuk renungan bersama. insyaAllah... Mari sama-sama ambil pengajaran serta iktibar daripada kisah benar ini, insyaAllah :)


Di suatu hospital kerajaan...Mujahidah sedang mempersiapkan diri ke bilik OT (operation theatre) dengan membawa extra baju berlengan panjang, stokin serta tudung yang baru di bawa dari rumah. Selaku pelajar perubatan, ini sudah menjadi rutinnya untuk meng'observe' pembedahan. Desebabkan pakaian OT merangkumi baju lengan pendek sahaja, dia sudah bersiap sedia dengan pakaian yang khas dibawa dari rumah.
Mujahidah memandang dirinya di cermin bilik persalinan sebelum melangkah ke OT. "Ok, sempurna auratku insyaAllah." getus hatinya sambil tersenyum di belakang face masknya. Sebaik sebelum menjejakkan kaki ke dalam OT, seorang staff nurse non muslem menjerit kepadanya.
"Bukak telekung awak!" jerit staff nurse dengan muka merah padam. "Astaghfirullah!!!" hatinya berbisik. Mujahidah cuba bertenang sambil memndang sekelilingnya. "Ya Allah, semua memandangku.." " Sebenarnya madam, ini bukan telekung, ini tudung.." Mujahidah menerangkan dengan penuh berhati-hati. "You cannot enter the OT with this!" sambil staff nurse itu menunjuk ke arah tudungnya. Mujahidah menerangkan dengan penuh panjang lebar bahawa tudungnya bersih, dan digunakan khas untuk OT. Namun, madam itu tidak memperdulikannya dan mempertikaikan kewajiban penutupan aurat dalam Islam. Malah, madam itu menunjuk-nunjuk ke arah nurse lain yang hanya menutup kepala dengan ala-ala shower cap yang biasanya dipakai di OT. Sahabat Mujahidah yang turut bertudung di OT ketika itu berasa malas untuk berdebat dengan madam, oleh itu dia kembali ke bilik persalinan untuk menanggalkan tudungnya..astaghfirullahalazim!!!
Mujahidah menerangkan lagi. namun nampak gayanya staff nurse itu memang terlalu strict dan tidak bertoleransi terhadap Islam. Mujahidah kembali ke bilik persalinan dan memikirkan solusi terbaik. Hatinya sedih kerana dimarahi di khalayak ramai dan lebih sedih lagi kerana tidak disokong oleh muslimat lain yang meringankan soal tudung. Malah, situasi itu dianggap darurat oleh mereka untuk menanggalkan hijab..YA ALLAH!!!
Mujahidah teringat dia pernah melihat seorang doktor muslimah memakai sterile material dalam OT yang dapat menutup auratnya. " Ya Allah, bantulah aku..."hatinya bermonolog seorang..Alhamdulillah, Allah membantunya pada saat itu apabile doktor yang difikirkan tadi tiba-tiba muncul. Doktor itu meminjamkan material itu dan memberitahu bahawa jika ada masalah dengan madam, katakan sahaja ia kepunyaannya.. Alhamdulillah!!
Tidak dinafikan bahawa sesetengah hospital di Malaysia mengamalkan polisi tidak mmbenarkan pemakaian tudung dalam OT. Itu pun bergantung pada staff nurse yang bertugas. Macam-macam kes yang pernah dihadapi, namun soal hijab ini janganlah dipandang enteng atau sebelah mata sahaja.
Ingatlah bahawa menjaga soal aurat diibaratkan seperti menjaga mahkota kita. MasyaAllah. Cuba antum semua fikirkan...bukankah setiap perintah Allah itu ada hikmahnya? Apa peranan kita? Apabila kita menghadapi situasi di mana soal aurat tidak diberatkan, adakah kita akan mengaku kalah dan mengikut sahaja biarpun bertentangan dengan syara'??

Lihat sahaja negara Arab di serata dunia. Mereka berhijab, malah ada yang berpurdah..Tidak langsung mengganggu atau introduce infection dalam bilik OT! Kalau hendak berdebat bahawa tudung itu adalah sumber infection/pembawa bakteria di OT, ana faham bahawa OT amat mementingkan good hygiene.
Namun jika kita mangambil langkah berhati-hati dan tidak membawa tudung kotor/digunakan ke OT, insyaAllah hygiene can be secured. Ini semua alasan sahaja.
Maka, apa peranan kita? Membetulkan persepsi umum mengenai penutupan aurat khasnya buat non-Muslem. Kasihan kerana mereka tiada pemahaman mengenainya dan kitalah yang sepatutnya menerangkannya agar tidak wujud salah faham dan pertikaian terhadap ad-Din itu sendiri..
Marilah memberati aurat serta hukum/perintah Allah..Janganlah memperlekehkan perintahNya...Bantulah agama Allah, insyaAllah Allah membantumu..


1 comment:

  1. salam

    subhanallah, syukran sgt atas perkongsian.
    camtu sekali ye...Allahu Rabbi..

    ReplyDelete