Photobucket

Sunday, February 21, 2010

Hijab Code in OT

Assalamualaikum wbt
SubhanAllah, alhamdulillah, Allahuakhbar!

Baru-baru ini saya boleh dikatakan agak kuat berangan. Memikirkan macam-macam; gara-gara luahan dan rintihan hati rakan seperjuangan yang sedang berperang dalam dunia pekerjaan. Perang apa? Perang bermujahadah. Melawan nafsu dan perasaan putus asa, amarah, dan sebagainya. Bunyi macam menakutkan je....!! (Tabahkan hatimu Iman....-pujuk diri sendiri) =)

Kita hidup dalam negara Islam..alhamdulillah. Namun senario seperti larangan memakai hijab/tudung di OT(operation theatre) sesetengah hospital kerajaan sememangnya seolah-olah mempertikaikan pernyataan tadi. Di manakah "Islam" dalam diri kita? Islam sekadar pada namamu sahaja? Fikir-fkirkanlah.

Bayangkan terpaksa memakai ala-ala "shower cap" di OT kerana pihak hospital memandang hijab itu sebagai faktor penting dlaam menyebarkan bakteria.!! Malah kebersihan hijab yang baru di basuh dan disarungkan (bukan dipakai dari awal ke tempat kerja) turut dipertikaikan! Masyaallah...ini ujian Allah.

Dengan ini,...saya mengisytiharkan...the hijab code in OT!! jeng jeng...(ciptaan hasil berangan sendirian)


gambar sekadar hiasan


Ok...sebenarnya saya terfikirkan tudung sebegini kerana ia mudah didapati di mana-mana kedai menjual tudung sekarang ini. Malah, materialnya tidak menampakkan batang leher/rambut (tidak jarang), mudah disarung (sebab biasanya jika hendak ke bilik OT kene rushing di bilik persalinan) dan tidak mudah kedut (erm kalau tak silap). Biarpun kainnya agak melekap, tidak mengapa kerana "apron"/"suit" OT dipakai di luar =)
Saya menyarankan (berangan menjadi pihak tertinggi dalam Kementerian Kesihatan) supaya semua hospital di Malaysia dapat "supply" tudung-tudung ini di setiap bilik OT dan menyelaraskan warna tudung mengikut cita rasa. (kuat benar berangan). Setiap kali tamatnya sesi di bilik bedah, tudung ini turut sama dengan baju OT ayng dipakai akan dikumpulkan dalam satu tong besar untuk sterealisation! Maka tiada sebab untuk sesiapa melarang doktor/pelajar perubatan/jururawat untuk menutup aurat sepenuhnya!! yeay!!
Saya tidak dapat membayangkan jika terpaksa memakai ala-ala shower cap di bilik OT dan melakukan pembedahan. Wearing the proper hijab is an obligation to Allah and i am proud of my attire!!
SubhanAllah..moga-moga impian saya hasil dari berangan panjang ini menjadi kenyataan. Amin!!

3 comments:

  1. yup, inshaAllah kak, saya pun x nampak di mana cacatnya dalam kita bekerja dengan menutup aurat(baca: memakai hijab@tudung), jika mahu dibedakan dengan yang tidak bertudung, bukankah rambut tu lebih berpotensi dalam menyebarkan sesuatu wabak, leher pun apa kurangnya... Allahua'lam...sekadar pendapat..

    ReplyDelete
  2. subhanAllah Asyu....rindunye kat awk!

    betul2...rambut pun tak lekang dari membawa bakteria, kalau ade kelemumur lagi..siap jatuh atas patient...(ni contoh je hehe)..luculah pulak. adoi....

    tudung bersih...dah basuh siap rendam softlan (yeke?) tapi nak pertikai lagi?? adoi

    ReplyDelete
  3. Putri setuju.. mudah untuk dipakai, x perlu gosok.. dan yg penting menutup aurat. :D

    ReplyDelete