Sunday, August 23, 2009

Doa Nuurun Nubuwwah


Assalamualaikum wbt semua :)
Doa Nuurun Nubuwwah..Sebagai peringatan buat diri dan anda semua, jom kita belajar serba sedikit mengenai doa ini, insyaAllah...
Umi seringkali mengingatkan diri yang selalu lalai ini supaya mengamalkan doa ini. Disebabkan dulu jahil membaca Koran, saya menumpukan perhatian dalam membaca doa ini selepas solat sebagai amalan tambahan. Pada masa itu, membaca Koran itu dianngap perkara yang susah, oleh itu doa ini sahaja yang dibaca. Alhamdulillah, doa ini sudah sebati dengan saya...SubhanaAllah!
Umi menghadiahkan macam-macam kitab, dengan harapan dada ini dipenuhkan dengan ilmu Allah, dan pelbagai amalan yang ummi ajarkan. Antara yang paling saya sukai ialah doa ini :)
Menurut kitab Majmu' Syarif oleh Muhammad Baihaqi, doa ini besar sungguh faedahnya, baik untuk keselamatan badan dan kesejahteraan hidup.
Doa ini dihantarkan oleh Jibrail a.s kepada Nabi Muhammad (PBUH). Pada suatu ketika, Baginda bersama dengan sahabat ketika selesai solat Subuh di Masjidil Haram, datanglah Jibrail kepadanya sambil berkata, " Ya Rasulallah, kami ini diutus oleh Allah untuk menyampaikan doa Nuurun Nubuwwah kepadamu." Doa ini pun diterima oleh baginda, yang kemudiannya mengajarkannnya kepada para sahabat, sehinggalah doa ini diwarisi kepada umatnya sampai sekarang, SubhanAllah!
Antara khasiat doa Nuurun Nubuwwah:
1.Bila doa ini dibaca setiap kali selesai solat fardhu, insyaAllah segala maksud yang dikehendaki akan tercapai dengan mudah.
2. Bila seseorang mempunyai musuh, bacalah doa ini dengan maksud agar musuh tersebut tidak memusuhinya lagi, insyaAllah berkat doa ini musuh akan berbalik mengasihinya.
3. Apabila doa ini dibaca setiap hari, Allah akan menyelamatkannya dari seksa neraka dan dihindarkan dari godaan syaitan.
4. Bilamana dibaca setiap hari Isnin, maka Allah akan memberikan keselamatan setiap saat.
5. Agar badan selalu kuat dan mempunyai kekuatan yang berlebihan, maka bacalah setiap Selasa.
6. Agar gigi kuat, tidak mudah rapuh; bacalah setiap Rabu
7. Jika dibaca setiap malam terutamanya pada tengah malam, maka para malaikat turun dari langit datang mengitarinya seraya meminta-minta keampunan dari Allah...MasyaAllah!!!!
8. Bagi orang yang menghendaki muka nampak berseri-seri dan tmpan/cantik (di sisi Allah), bacalah setiap Khamis
Moga doa amalan Rasulallah SAW ini dapat kita amalkan bersama-sama sebanyak mungkin, insyaAllah :) Namun, yang dilihat bukanlah berkehendakkan khasiat semata-mata, tetapi keredhaan Allah. Lakukanlah dengan penuh keikhlasan, bersungguh-sungguh dan bertawakkal kepadaNya..insyaAllah :p

No comments:

Post a Comment