Sunday, August 23, 2009

What You See is What You Get!!!


Assalamualaikum wbt


Alhamdulillah, Allah menemukan diri ini dengan Ramadhan kali ini, Ya Allah, andai tersurat bahawa ini adalah ramadhanku yang terakhir, berkatilah ke atas aku, moga aku dapat merasai nikmat yang lebih lagi berbanding ramadhan yang lepas; ambillah nyawaku dalam bulan yang amat mulia ini, Ya Rabbi......

Saya tertarik dengan ungkapan ini; "What you see is what you get". Sahih..Cuba antunna fikir sejenak dan hayati ungkapan ini.


Andai Si A gagal dalam peperiksaan atau terpaksa melalui fasa "retrenchment" di tempat kerja akibat krisis ekonomi sebagai contoh.. Jika Si A melihat situasi ini sebagai suatu ujian Allah berbentuk tarbiyyah yang amat besar maknanya di sisi Allah, maka sudah tentu Si A akan memotivatekan (maaf, BM campur) dirinya supaya tabah, sabar dan tenang dalam menerima dugaan Allah. Jika dia menganggap ia suatu situasi yang amat sukar dan impossible; maka ia sememangnya akan menjadi begitu impossible dalam dirinya..Astaghfirullah!


Begitu besarnya peranan berfikiran positif dalam setiap situasi dalam hidup; kerana ia menentukan natijahnya dalam menelusuri hidup yang penuh onak duri ini. Sudah tentu antunna pernah dengar bahawa "Life is no bed of roses", atau "Life is like a box of chocolate, u'll never know what u gonna get!" MasyaAllah, SubhanaAllah, begitu indahnya Islam, bayangkan ya, kita semua dapat melalui hidup ini dengan pengalaman Islam dalam hidup. Memang seronok saya membaca serba sedikit artikel oleh Harun Yahya bertajuk "24 hours in a life of a Muslem". MasyaAllah :)

Saya dengan perasaan rendah diri, menulis artikel ini dengan harapan yang besar sebagai peringatan buat diri sendiri dan antum semua. Marilah bermujahadah dalam hidup and think positive!! insyaAllah :)

No comments:

Post a Comment