Photobucket

Saturday, August 8, 2009

Siapakah Bakal Imamku?



















Assalamualaikum wbt

Teringat pula kisah semasa Iman membuat elective posting 2 tahun lepas. Iman ni memang suka berborak dengan pesakit, adeh, kadang-kadang terlalai dalam mengambil data pesakit dek berborak tentang kehidupan (kelemahan diri!)

Suatu hari itu, Iman menegur seorang pakcik yang menghidap COPD( Chronic Obstructive Lung Disease) iaitu penyakit pernafasan kronik. Tiba-tiba, out of the blue, beliau memberitahu Iman," Senangnya wanita masuk syurga, senang juga masuk ke dalam neraka.." Tergamam Iman! Sekilas itu, Iman jadi tidak sedar apalah yang Iman dok menulis dalam buku catatan..Beliau bercerita lagi," Nanti nak kahwin, jangan dok cari yang handsome je..Orang sekarang memang macam tu. Yang penting beriman, dapat membantu melayari rumahtangga ke arah yang betul."

Beliau dok bercerita, bersungguh-sungguh! Iman pun dok mengangguk tanda setuju. Benar!! Adakah aku risau siapa bakal imamku? Nak kata risau sangat, tidaklah. Nak kata tidak peduli langsung...tidak juga! Iman yakin dan percaya, bahawa Allah telah memilih dan mengatur siapa bakal imam Iman, sejak di Lauh Mahfuz lagi. Menurut ustazah Marie, beliau pernah menasihati, kita boleh mendoakan moga dijoodohkan dengan seseorang yang soleh, namun jika Allah tidak mengaturkannya, insyaAllah kita ditemukan dengan orang lain yang akhlaknya sepertinya. Terdapat satu point penting di sini; iaitu, kita boleh berdoa moga Allah memperbaiki dan memperelokkan akhlak bakal zauj/zaujah kita. insyaAllah.........

Benar, tidak bermaksud kita menunggu disarung bantal juga. Islam sendiri telah menggariskan syariat cara-cara "approach" seseorang. Allah mengajar tentang taaruf, orang perantaraan iaitu orang soleh serta menghijabkan perbualan selagi belum bergelar suami-isteri yang sah. MasyaAllah..Walaubagaimanapun, jagalah ikhtilat sedaya upaya, moga Allah melindungi kita daripada zina hati, insyaAllah.

Hidup ini memerlukan pergantungan terus kepada Allah. (Be steadfast to Allah!) Marilah kita beringat bahawa Allah tidak akan mencabut sesuatu dari kita andai kecuali Dia menggantikan dengan yang lebih baik. Namun, ini semua adalah possible, insyaAllah, jika kita tetap bersabar dan redha dengan segala ketetapannya.

Sesiapa saja orang di dunia ini yang kekasihnya Aku cabut nyawanya, kemudian dengan cubaan yang aku timpakan ini dia (bersabar dan) mengharapkan pahalaKu, nescaya akan Aku gantikan dengan syurga. (Al-Hadith)

Dan sesungguhnya apa yang ada di sisi Allah itu lebih baik, lebih abadi, lebih utama, dan lebih mulia..Amin

No comments:

Post a Comment