Thursday, October 1, 2009

Tutorial Bertudung Percuma!

4 tahun yang lepas........

Ketika itu, selepas maghrib saya kira; kakak senior merangkap rakan sebilik memanggilku, "Iman, ambil tudung satu.....akak nak ajar cara pakai tudung."

Gulp!!

Dalam hati,"Alamak, selekeh sangat ke cara saya bertudung selama ni?" huhu.

Kak Alin, kini bertugas sebagai senior medical Officer di Kangar, Perlis. Memori menghuni bilik bersama memang tidak dapat dilupakan. Beliau ni memang berterus terang orangnya. Saya sukakan perwatakan sedemikian, rajin menegur juga jika ada salah dan silap. Mana tidaknya, dia dah lebih makan garam daripada saya :p

Suasana mendidik tetapi santai. Memang best!

Sambil memakaikan tudung pada saya, mulut beliau terus berbuih dengan komen-komen. Hehe. "Iman, macam nilah pakai tudung yang betul, akak tengok cara awak pakai senget-senget, tutup dahi sangat..kesian tengok.." Lucu bila mendengarnya!

"Kan comel ni." beliau memberikan kata-kata perangsang secara tidak langsung..Mungkin beliau faham, dari cara saya bertudung, jelaslah saya baru sahaja berjinak-jinak dalam menutup aurat secara sempurna...SubhanAllah! Tutorial bertudung percuma!!



Jika menyingkap kembali peristiwa itu, saya terharu. Terharu dengan setiap pertemuan dan kejadian yang dialami. Terharu dengan sahabiah yang membantu untuk kekal ke jalanNya. Tanpa kalian kelak, dapatkah aku berjuang di atas jalan Allah ini keseorangan? Itulah pentingnya sahabat.yang saling mengingatkan, tautan hati yang teguh, sukar digambarkan.......kerana Allah!

Saya terbaca...tidak ingat di mana:




Physical apperarance according to Allah:
  • Physical hygiene
  • Grooming
  • Neat appearance................and all these can evoke admiration and respect for islam!



Teman sejati mungkin bukan selalu dekat di mata..

Tetapi dia setia di hati dan diingati dalam setiap bisikan doanya..

Jadilah seperti embun yang tunduk menitiskan kasih sayang

Setia menyirami kegersangan dengan mutiara kesabaran

dan kaca kebenaran!

3 comments:

  1. Allah memberi petunjuk pada sesiapa yg DIA kehendaki....

    ReplyDelete
  2. Sahih..

    Moga kita sama2 istiqamah dan tidak terlalai daripada jalan yang diredhai Allah ini, amin :)

    ReplyDelete
  3. Nikmat dan rahmat ALLAH sangat luas :)

    ReplyDelete