Photobucket

Thursday, October 1, 2009

Doa dan Perjuangan


Assalamualaikum wbt
Selawat nabi beralunan indah. Saya tersenyum, mesej telefon terpampang di skrin. Oh, dari seorang ukhti..
Andai perjuangan ini mudah, pasti ramai menyertainya
Andai perjuangan ini singkat, pasti ramai yang istiqamah
Andai perjuangan ini menjanjikan kesenangan dunia,
pasti ramai yang tertarik padanya.
Tapi hakikat perjuangan buk
an begitu!
turun naiknya
sakit pedihnya
umpama kemanisan yang tak terhingga
Andai rebah, bangkitlah semula
Andai terluka, ingatlah janjiNya......
SubhanAllah..bersemangat rasanya membaca kata-kata di atas.
Sungguh tulus!
Sesungguhnya itulah hakikat perjuangan. Adakalanya segalanya berjalan dengan lancar, namun ada kalanya kita jatuh. jatuh sebentar sahaja, yang penting kita bangkit kembali dan renungi maksud tersirat di sebalik setiap kejadian, insyaAllah! Hidup tidak selalunya indah, langit tidak selalunya cerah....itulah aturan alam :)
Pesanan umi, banyak-banyaklah berdoa. Merintih padaNya, lepaskan padaNya..Sesungguhnya Allah Maha Mendengar!
Dalam hadis riwayat at-Tirmizi, sabda Rasulallah SAW:
"Dan sesungguhnya doa itu pemberi manfaat kepada yang telah diturunkan dan kepada yang belum diturunkan. Dan tidak ada yang dapat menangkis ketetapan Allah kecuali doa kerana itu berdoalah kamu."
"Doa adalah senjata orang Mukmin, tiang agama dan cahaya dari langit." (Riwayat Abu Ya'la dan Hakim)
Setiap kejadian adalah satu bentuk tarbiyyah. Teringat kembali pertemuan aturan Allah dengan Aisyah, berbangsa India di Masjidil Harom 2 tahun lepas......
Dia menegur saya yang kebetulan di sebelahnya dalam saff yang sama. Sifat inquisitivenya memang jelas. Macam-macam soalan keluar dari mulutnya, hehe. Salah satunya; apa yang ukhti selalu doakan?
Saya pelik dengan soalan itu. Sungguh transparent. Mana tidaknya, dalam fikiran saya pada ketika itu, sudah tentu kita doakan kesejahteraan diri, ibu bapa dan keluarga..itulah jawapan saya padanya.
"Awak tidak boleh pentingkan diri." Tersentak saya dengan kata-katanya. Dia menyambung lagi, " Awak mesti doakan juga kesejahteraan seluruh muslimin dan muslimat.." Saya tersenyum malu, Ya Allah, sungguh..selama ini aku amat mementingkan diri! Malah tidak terfkirkan perjuangan mujahid dan mujahidah di bumi Palestin!!!
Sekembali ke Malaysia, saya teringat kembali setiap kejadian yang berlaku di Makkah. Indah. Allah mengajar saya melalui seorang hamba Allah ini. Isu purdah yang dibincangkan juga menjadi pendorong diri :)
Ya Allah..perjuangan memerlukan kekuatan luar biasa!
........ dan salah satunya adalah senjata doa!!

No comments:

Post a Comment