Photobucket

Saturday, December 5, 2009

Habbatus Sawda (nyum nyum!)

Assalamualaikum wbt

SubhanAllah, alhamdulillah, Allahuakhbar!

Alhamdulillah, Allah sampaikan saya juga untuk menulis hingga posting-100 (yeay! kanak-kanak riang)..InsyaAllah, entri kali ini isitimewa berkaitan dengan Habbatus sawda, insyaAllah ya.




SubhanAllah, teringat kata-kata semangat ustaz dalam ceramahnya sempena raya haji baru-baru ini. Beliau menggalakkan kami mencari karya asal naskah pejuang Islam yang gah dalam pelbagai bidang termasuk perubatan antaranya seperti Al Razi dan Ibnu Sina. Alhamdulillah, dpaat juga melepaskan kerinduan pada MPH (hehe); terjumpa buku terjemahan At-Tibb an-Nabawiy "Berubat mengikut Nabi" terapi alternatif bagi orang Islam tulisan Ibnu Qayyim Al-Jauziah. -Alhamdulillah-

Saya amat tertarik dengan isi kandungannya dengan harapan moga saya mampu mempraktiskan sunnah nabi apabila melangkah ke dunia pekerjaan nanti (in 2 months' time, insyaAllah).

Habbatus sawda (Jintan Hitam) boleh dikatakan pemakanan sihat yang cukup sinonim dengan umat Islam. Menurut riwayat Shahih Al-Bukhari dan Muslim dari Abu hurairah bahawa Rasulallah SAW bersabda; "Hendaklah kamu memakan jintan hitam, sebab jintan hitam mengandungi ubat segala penyakit, melainkan As-Saam (maut)". Dalam kitab al-Qanun dan kalangan ahli perubatan lain menegaskan bahawa jintan hitam sesuai dipadukan dengan Za'faran dalam tablet.


Kotak misteri..hmm, apa dalamnye ek?
SubhanAllah, banyak khasiatnya, jika saya tulis di sini, tak habis-habis rasanya (hehe). Antaranya; mengubat kusta, alopecia(botak), demam selsema..dan jika dicampur dengan madu yang kemudiannya dicampurkan dengan air panas, mampu menghancurkan batu buah pinggang (renal stone) dan batu dalam pundi kencing (bladder stone)..SubhanAllah, terapi alternatif yang baik untuk disampaikan kepada pesakit (insyaAllah!).

Waaa..apa ni? macam best je :)
Minyak jintan amat sesuai untuk merawat kepala, bahkan mampu menghilangkan kelemumur. Jika diminum kira-kira sesudu dicampur air, boleh menghilangkan sesak nafas seperti asthma, insyaAllah.


Yeah...air kopi sawda dan Radix! (promote ni!) sedap dan sunnah :)

InsyaAllah dalam entri akan datang, info berguna dari buku ini akan saya kongsikan bersama. Mudah-mudahan Allah memberikan kekuatan juga buat diri ini untuk mengamalkan sunnah dalam jihad saya bekerja. Teringat kata-kata doktor pakar dari Yayasan Amal Sarawak; "Jadilah doktor berjiwa daie'......."
InsyaAllah!!!!!!!!!!


No comments:

Post a Comment