Wednesday, December 2, 2009

Senjata Doa........

Assalamualaikum wbt

SubhanAllah, alhamdulillah, wa Allahukhbar!!!


Doa itu SENJATA orang mukmin. MasyaAllah. Betapa utuhnya doa itu, sebagai perisai diri. Ayat-ayat Allah yang terpilih dari al Furqan. SubhanAllah..

Umi rajin menghantar sms, mengingatkan diri ini yang selalu lalai (astaghfirullah). "Iman, jangan lupa baca doa Nuurun Nubuwwah banyak2 ya.." antara nasihat beliau, SubhanAllah..syukran ya habbibati! Doa inilah antara doa "favourite" saya, lebih-lebih lagi ia adalah doa amalan Rasulallah SAW.

"Iman, insyaAllah baca banyak2 doa kitab amalan yang umi bagi tu ya." InsyaAllah ya umi!
Sebelum menduduki peperiksaan yang lepas, saya berkesempatan berjumpa dengan pensyarah-pensyarah yang Muslim, meminta maaf jika pernah melukakan hati serta meminta mereka mendoakan kami semua. SubhanAllah..saya tersentuh dengan kata-kata pensyarah yang saya anggap bagaikan ayah sendiri di sini, " Don't worry, my dhua' is always for my Muslem brothers and sisters...that's the spirit I want to see, .....a fighting spirit!!" masyaAllah..i'm speechless!!

Alhamdulillah, selepas pengumuman keputusan peperiksaan yang dibuat sendiri oleh dekan kami, saya menghantar sms kepada 'ayah' saya dan sempat berjumpa untuk mengucapkan terima kasih. Beliau banyak memberikan nasihat terakhir buat diri, " Yang penting, pasang niat. Jangan pula pasang niat setahun sekali (sempat saya gelak kecil), tapi pasang niat tiap-tiap hari. Ikhlaskan kerja niat kerana Allah. Biasalah kalau hadapi macam-macam dugaan dalam kerja, mesti tabah dan kuat.." SubhanAllah! InsyaAllah!


Hadiah ukhti Nadrah in advance!! hehe..syukran ya ukhti!!


Apa rahsia kejayaan? USAHA+DOA+TAWAKKAL!
MasyaAllah, begitu besarnya peranan doa. Saya terbaca penulisan Ustaz Pahrol Juoi; di mana ibunya berkata.."Kalau ibu pergi dari dunia ni, ibu takutkan satu perkara.." Tanya ustaz pada ibunya."Apa dia ibu?" "Ibu takut...ibu tidak dapat mendoakanmu lagi.." SubhanAllah, sayangnya seorang ibu kepada anaknya. Mendoakan ibunya tanpa dipinta. Betapa utuhnya sebuah doa!!
"Sesungguhnya Allah amat kasih kepada orang-orang yang bertawakkal." (Al-Imran:159)
Menurut Imam al Ghazali, tawakkal adalah bersumberkan makrifat sejati kepada Allah. Pengertian makrifat itu pula adalah tauhid yang tidak dapat diterjemahkan dengan kata-kata "tiada tuhan melainkan Allah, Dia adalah pemilik alam zahir dan batin, dan Dialah yang menguasai semua perkara".
InsyaAllah marilah sama-sama kita berusaha keras seolah-olah kita dapat hidup beratusan tahun, beribadahlah seolah-olah esok tiada lagi dan bertawakallah sambil mengharapkan pertolongan Allah bagi memberikan rahmat serta kejayaan terhadap apa jua usaha yang dilakukan....insyaAllah!
Marilah beringat. Setiap pencapaian, kegagalan mahupun musibah Allah itu adalah ujian. Ujian agar hati kita lunak meningatiNya. Ujian agar diri menjadi lebih kuat. Ujian agar menjadi kaffarah buat dosa-dosa lalu. Ujian agar menjadi mujahid dan mujahidah yang sejati. InsyaAllah!!!!
Teruskan berdoa!! Sesungguhnya Allah Maha mendengar rintihan hamba-hambaNya.......
(peingatan penting buat diri :)

No comments:

Post a Comment