Sunday, December 13, 2009

Ingatan Tulus Ikhlas :p

Assalamualaikum wbt :)


SubhanAllah, alhamdulillah, wa Allahuakhbar!


Ingatan tulus ikhlas dari junior di Sibu..subhanAllah.

Mesejnya berbunyi begini;


Kadang-kadang kita berdoa untuk kuat, tapi banyak pula dugaan mendatang,

Kadang-kadang kita minta cerdik, tapi masalah pula yang timbul,

Kadang-kala kita minta kebahagiaan, tapi jadi huru-hara pula,

Dugaan menjadikan akal kita kuat,

Masalah menjadikan kita berfikir,

Huru-hara menjadikan kita tabah!

HEBATKAN ALLAH!

Semuanya ada hikmahnya.

Kalaulah menusia tahu hadis ini: Telah berkata Jibrail: "Wahai Tuhan, Engkau tunaikanlah hajat hambaMu" maka Allah berfirman," Biarkan hambaku itu, kerana Aku mencintai suaranya." (Anas bin Malik)



Rasa ikhlas datang dari hati dan jiwa yang bersih, dan ia datang dari niat yang lurus. Tidak dapat dinafikan tekanan dari persekitaran, suasana; termasuk orang yang berurusan dengan kita seharian dapat mempengaruhi kita. Malah mengubah personaliti kita. Nauzubillah! Tekanan ini jika dilayan; berupaya meruntunkan jiwa, mengganggu pemikiran dan malah dapat mempengaruhi performance kita!!

"Doktor mesti ada iman!!" kata-kata Dr Nik sering hinggap di fikiran. MasyaAllah! Syukran! Benar tu, jika iman tidak disemai, rasa ikhlas sukar dijiwai dan kesannya: pesakit yang masuk wad dianggap satu bebanan besar.Muka mula berkerut. Sebarang kesusahan yang menghalangi jalan bagaikan satu bentuk penyiksaaan jiwa yang sukar digambarkan! Astaghfirullah! (nauzubillah!)

Ya Allah..bersyukurnya ditemukan dengan orang yang membimbing diriku, mereka ini adalah orang perantaraan untuk mentarbiyyah diriku..Alhamdulillah! Terima kasih atas dugaanMu!!

Terima kasih juga pada sahabat atas ingatan tulus ikhlasmu, ya ukhti Syikin. Moga dirimu sentiasa di bawah payungan rahmatNya, amin!

1 comment:

  1. Salam,
    msj nie sbenarnya dr sahabat sematrik dlu,
    bla dia hantar shikin terharu sgt,
    bestkan ayat2 dia,
    trima kasih doakan shikin...semoga akak jugak sentiasa di bwh payungan rahmat ALLAH...
    Sayang akak....

    ReplyDelete