Photobucket

Wednesday, February 10, 2010

Anda Soleh, Solehah?

Assalamualaikum wbt
SubhanAllah, alhamdulillah, allahuakhbar!!

Saya tertarik dengan program Ar Rayyan di stesen Oasis pagi tadi. Biarpun hanya sempat mengikutinya pada penghujung program, alhamdulillah ada pengisian menarik yang singgah ke hati.

Salah seorang penonton kaum adam mengutarakan soalan, "Apa pengertian isteri solehah?" Memang menarik soalan tu. Pasti inilah impian setiap kaum hawa apabila bergelar seorang isteri. Ustazah hanya mampu menjawab serba ringkas disebabkan kesuntukan masa,huhu.

InsyaAllah saya kongsikan serba sedikit yang dapat saya 'tangkap' (maaf atas kekurangan).

" daripada Abu Hurairah r.a bahawa Nabi SAW bersabda:-
Dinikahi wanita itu kerana empat perkara: Kerana hartanya dan kerana keturunannya dan kerana kecantikannya dan kerana agamanya maka pilihlah yang mempunyai (mengamalkan) agama, ia menyenangkan kamu.

Maka jelas, nak untung; utamakan agama sebelum menilai yang lain. Jika rupa sahaja cantik, kecantikan itu akan hilang diluput zaman. Iman serta hidup beragama insyaAllah akan kekal jika dididik dan disemai. Teringat lirik lagu kumpulan nasyid Far East: Hati itu bagai ladang tempat bercucuk tanam....lalala. Biarlah ladang kita dipenuhi dengan bunga-bunga mekar, buah-buahan yang dapat dimanfaatkan kepada orang lain. Bukannya kontang sahaja :p



Bab isteri solehah sangatlah subjektif. Dalam erti kata lain, ia tidak boleh dinilai dari satu aspek atau pandangan sahaja. Sebagai contoh: kita tidak boleh menilai seseorang wanita hanya dari sudut pemakaiannya. Bertudung litup labuh, hingga berpurdah. Itu hanya luaran, kerana sebaik-baik pakaian adalah pakaian takwa. Allah lebih mengetahui dalaman seseorang. Mungkin ada yang akan menepis kenyataan ini dengan mengatakan bahawa untuk memakai purdah memerlukan kesungguhan dan keimanan yang tinggi. Yup, betul tu..setuju. Namun biarlah iman kita labuh sebagaimana labuhnya tudung litup kita.

Solehah.

Selain aspek penutupan aurat, (ni ustazah kata ya) dia mesti berilmu dan beramal. Berusaha mencari ilmu kerana ilmu tidak akan datang bergolek. Bayangkan seorang isteri yang tidak berilmu agama, bagaimana hendak sama-sama berjuang dengan sang suami dalam memimpin anak? Soal rumahtangga juga perlu di ambil kira. Mesti tahu hukum hakam seperti cerai, nafkah, tanggungjawab sebagai isteri dan sebagainya. Seorang isteri solehah menyayangi bukan sahaja ibu bapanya; malah ibu dan bapa mertuanya. SubhanAllah!! Begitu besarnya peranan seorang isteri.


Soleh.


Kebanyakan daripada kita menilai seorang itu soleh hanya apabila dia memakai kopiah, berjanggut dan memakai jubah (ideal jubah putih). Ini tanggapan yang tidak tepat! Apa yang penting? Hati yang bersih, melabuhkan cintanya pada Allah lebih daripada segala-galanya, berilmu dan beramal, menjaga ikhtilat dan memiliki sifat-sifat mahmudah. Skopnya luas, janganlah kita menilai dari rupa dan pakaiannya sahaja.



Satu point penting dalam segmen Ar-Rayyan ini ialah berusaha mencari ilmu. InsyaAllah!!!
Anda soleh? solehah? Tepuk dada tanya iman!

No comments:

Post a Comment