Photobucket

Saturday, March 27, 2010

Impianku Mencapai Maratus Solehah


Assalamualaikum wbt
SubhanAllah, alhamdulillah, Allahuakhbar!


Terdapat beberapa hadis yang memberikan penekanan betapa tingginya darjat suami dan kepentingan isteri mentaatinya. Mari kita hayati bersama-sama insyaAllah.

Rasulallah SAW bersabda;

1) Laknat Allah ke atas wanita yang marah pada suaminya. (Hadith riwayat Dailami)

2) Seorang wanita yang meninggal dunia, sedang suaminya redha ke atasnya, akan masuk syurga. (Hadis riwayat Ibnu Majah)

3) Seorang wanita yang meminta untuk diceraikan oleh suaminya, bau-bauan syurga diharamkan untuknya. (Hadis riwayat Tirmizi)

4) Wanita yang terbaik ialah yang dapat menggembirakan suaminya apabila dilihat suaminya; mentaatinya bila disuruh, dan tidak menentangi suaminya mengenai dirinya dan harta dengan apa yang disukainya. (Hadis riwayat Baihaqi)

5) Jikalau aku akan memerintah seseorang untuk sujud lepada orang lain, aku akan memerintahkan isteri sujud pada suaminya. (Hadis riwayat Ahmad)

6) Terdapat 3 jenis orang yang solatnya tidak diterima. Di antaranya ialah, "Seorang wanita yang suaminya marah terhadapnya" (Hadis riwayat Baihaqi)
(Sumber: SYURGA IDAMAN, Majlisul-Ulamak)

SubhanAllah. Teringat nasihat seorang pesakit pada saya,"Wanita mudah masuk syurga..mudah juga masuk neraka." Beliau turut mengingatkan saya kepentingan menjadi isteri solehah dan mentaati suami. MasyaAllah..
Impianku mencapai maratus solehah...Moga tercapai Ya Allah..akan ku berusaha menggapainya. Amin =)

No comments:

Post a Comment