Photobucket

Monday, May 31, 2010

Humanity


Salam to all
SubhanAllah, alhamdulillah, allahuakhbar!

I learned one important lesson today. Importance of HUMANITY.

Ambil satu ketika untuk meneliti sekeliling anda.

Di sebalik kesibukan anda, jangan sekali-kali melupakan nilai humanity. Saya meneliti pesakit-pesakit saya. Wajah murung mereka menunjukkan satu perkara yang jelas pada saya. Samada mereka tidak dapat menahan kesakitan yang mereka alami ataupun mereka tidak puas hati dengan perkhidmatan pihak hospital. Saya cuba sedaya-upaya membuatkan mereka gembira. Bagaimana??

Bukan bermaksud di sini saya perlu sentiasa berlawak untuk membuatkan mereka gembira. Sekadar mengambil berat akan hal mereka sudah membuatkan mereka gembira dan berpuas hati. Nilai humanity dalam memahami situasi pesakit juga penting. Bukannya sekadar mengambil details pesakit, membuat pemeriksaan dan beri ubat yang betul. Fahami dan treat mereka 'as a whole'. Moga dengan melihat wajah kita (hehe) sakit pun rasa kurang. (cewah) insyaAllah.


Have humanity. No matter how BUSY you are.


No comments:

Post a Comment