Photobucket

Friday, September 11, 2009

Anda Malu??

Salam.....

SubhanAllah, walhamdulillah, Allahuakbar!! May they flow from our tongues and spring from our hearts, insyaAllah!!

MasyaAllah, Allah Maha Mengetahui. Hati ini sebak dengan segala nikmat tak terhingga dan peluang pemberian Allah. Bagaimana hendak bersyukur? Berdoa, lakukanlah segala suruhannya dengan penuh keikhlasan. Bukankah itu tujuan kita dihidupkan? Bersujud kepadaNya.......

Usrah..Mungkin perkataan yang meluatkan buat yang merasakan betapa bosannya usrah. Mahupun merasakan usrah ini suatu paksarela yang terpaksa ditanggung untuk sekurang-kurangnya sejam setengah. Itulah persepsi lama saya. Sejujur-jujurnya. Tapi...kenapa?? Saya sendiri tidak pasti..Mungkin disebabkan yang setia dengna usrah (pada hemat saya dulu)kebanyakannya bertudung labuh, (saya anti-tudung labuh suatu ketika dahulu) dan saya merasakan saya tidak mampu "contribute" dalam berkongsi ilmu dalam sesi2 usrah..Barangkali!

Saya bersyukur. Usrah ter"BEST" ever yang pernah saya hadiri sepanjang 5tahun++ ini...telah saya hadiri tengahari tadi. Teruja, kagum, bersemangat rasanya....Segala pujian hanya buat Allah!! Namun hati ini berbangga mempunyai junior2 yang bergitu berdedikasi dalam memastikan usrah agak santai dan mereka menyampaikan dengan penuh penghayatan!!!Menusuk kalbu dan membuatkan diri ini berfikir sejenak.....Mampukah dan adkan aku layak menjadi umpama mawar berduri?? Menusuk terus ke hati-hati yang lembut dan dahagakan ilmu..MasyaAllah, SubhanAllah!!!!!

Adoi..Saya dah jauh tersasar..Anda malu? Malu? Ya...Terdapat banyak cabang iman. Salah satunya ialah malu. Ya, malu!! sila rujuk suratun Nur (31) mengenai menjaga kemaluan. Begitu signifikan malu di kalangan wanita. Malulah sifat yang menjadikan sesorang wanita itu bak mawar berduri yang bisa digapai oleh mujahid sejati sahaja. Malulah menyebabkan seseorang itu cuba sedaya upaya dalam mengabdikan diri kepadaNya. Namun, malu yang tidak betul ialah malu yang tidak kena pada tempatnya. Contoh, malu untuk menjawab soalan dalam kelas. Isyyy..malu tak bertempat nih..!!!


Saya malu. Malu di hadapan Allah, jika tidak taat kepadaNya, seolah-olah saya tidak bersyukur dengan segala pemberianNya.

Ya Allah, moga sifat malu dalam diri ini dapat menjadikan diri lebih bersemangat berjuang dalam mencari mardhotillah, insyaAllah..Amin.

No comments:

Post a Comment