Photobucket

Thursday, September 10, 2009

This is My Choice & I'm Proud of It!!

Assalamualaikum wbt

Menyebut tentang aurat, haihhh sudah tentu semua orang sudah lali dan bosan mendengarnye. Asal menyebut tentang aurat, tentu wanita yang difokuskan. Mana tidaknya, bukankah kisah isra' mikraj, Rasulallah SAW sudah dipertontonkan di hadapannya dengan pelbagai azab ke atas manusia; yang majoritinya di kalangan wanita?? Saya telah menerima satu email dari sahabat mengenai keanehan manusia. Salah satunya ialah manusia tidak takut melakukan kemungkaran walaupun banyak ayat-ayat Allah diturunkan berbunyi amaran dan azab-azab Allah; namun manusia tidak takut, malah mengingkarinya..Asaghfirullah!!!

(Merujuk terutamanya pada kaum hawa........)

Senario

Anda merancang untuk keluar ke bazaar etc untuk membeli juadah berbuka puasa. Anda mengenakan selendang (cewah, shawl pendek ala arab kan hit sekarang) dengan padanan t shirt dan jeans. Anda memandang ke cermin, tersenyum sendirian sambil mengenakan make-up (dalam hati..ala tak tebal pun..). Apabila sudah puas dengan fesyen yang dikenakan, anda keluar bersama rakan-rakan...

Wahai kaum hawa, janganlah kalian terpedaya dengan panahan syaitan, nauzubillah! Saya ingin mengingatkan diri dan kalian, apakah sebab kita menutup aurat? Adakah kita jelas dengan dalil-dalil di sebaliknya? (asyik tanya soalan je, hehe) Seriously, pernahkah anda berfikir sejenak sebelum anda keluar ke mana2: Adakah aku menutup aurat dengan sempurna? Adakah aku berpakaian ini dengan niat untuk menunjuk-nunjuk kepada kaum adam akan fesyen terkiniku/ mengharapkan perhatian mereka? Adakah aku menutup aurat ini, biarpun sempurna; kerana lillahita'ala atau kerana mengharapkan lelaki berkopiah menoleh ke arahku? Astaghfirullah!!!!!



Saya amat menyukai gambar di atas..Ia adalah sumber inspirasi buat diri. Hebat sangatkah orang yang bertudung labuh ini? Setiap orang mempunyai persepsi berbeza mengenai pemakai tudung labuh bukan? Namun, marilah bermuhasabah diri tentang cara kita berpakaian, nilai betul-betul, minta pendapat ustaz/ustazah dan marilah kita cuba memperbaiki diri semana mampu, insyaAllah Allah meredhai usaha kita..

Pada hemat saya sendiri, saya tetap berpegang dengan cara saya berpakaian. Ada sesetengah orang tidak selesa, malah mempersoalkan tentang pakaian saya. Adakah itu semua penting? Adalah sedikit...Tidak bermaksud di sini saya mengendahkan pendapat orang lain..Be a good listener, and filter wisely! Pentingkan pandangan Allah berbanding pandangan manusia. Penting sangatkah saya memikirkan sangat tentang persepsi orang lain tentang tudung labuh/ purdah sehinggakan fikiran terganggu atau terdetik kembali ke zaman jahiliah? Nauzaubillah!!

Saya respect setiap orang. Jika terlihat orang lain tidak menutup aurat, jangnlah terdetik di hati kita mengutuknya walaupun dalam hati, tetapi kesihanilah dia; mungkin dia tiada pemahaman dan ilmu mengenai aurat wanita itu sendiri (bersangka baik), masyaAllah..Doakanlah dia, tunjukkanlah dia jalan, insyaAllah..



Adakah syariat menutupan aurat itu sendiri menyusahkan manusia dalam alam pekerjaan?? SUDAH TENTU TIDAK!! Janganlah kita mencari alasan untuk membuka aurat dan senang-senang menisytiharkan sesuatu keadaan itu sebagai darurat untuk melonggarkan syari'at menutup aurat, astaghfirullah!! Itulah senario yang kita lihat sehari-hari. Baik di hospital mahupun di mana-mana sahaja...

Artikel ini bukanlah untuk menunjukkan siapa yang betul, dan siapa yang salah. Hati ini sayu melihat muslimah mempertontonkan aurat sewenang-wenangnya kepada yang bukan halal bagi mereka. Teringat kata-kata Ustaz Syed Izuddin," Kita sendiri yang membuka keaiban sendiri, padahal Allah cuba menutupnya." Di akhirat kelak, segala aksi kita; baik atau buruk akan menjadi bak cinema, semuanya terbongkar...semuanya atas dasar kesilapan sendiri walaupun Allah telah cuba menutupnya dengan firman-firmanNya yang maha Agung lagi Suci...MasyaAllah..............
Mari muhasabah diri :)



No comments:

Post a Comment