Thursday, September 3, 2009

Wuduk........Signifikan!



Salam to all...



Alhamdulillah, dan selawat dan salam buat junjungan besar nabi Muhammad PBUH....


Alhamdulillah, Allah mengizinkan saya menikmati hampir separuh Ramadhan tahun ini..nikmatnya sukar hendak digambarkan..masyaAllah!


Hari ini agak berlainan morehnya, unik!! Credits to muslimat 321!! Kami menikmati pulut dengan bubur durian, pertama kali rasa. Memang nampak macam biasa je, tapi sodap menjilat jari! hehe..Pekena dengan teh..Fuh! hehe..

Ya Allah, aku pasti akan merindui saat pertautan ukhuwah seperti ini, bertarawih berjemaah, moreh bersama, bertadarus...the list goes on and on...masyaAllah!



Saya ingin berkongsi satu arikel menarik dari majalah Solusi edisi September 2009. Tajuknya berkisar tentang wuduk. Apa yang menarik mengenai artikel ni, hmm...info padat, macam-macam yang kita mungkin terlepas pandang pasal wuduk ni. Artikel ini hasil nukilan al Fadhil Ustaz Adlan b Aziz.



Moden kan tempat wuduk dalam gambar sebelah kanan ini? Everything is made easy now!! What else do u wish for??

Mengapa Islam berbeza daripada agama-agama lain? Islam memberatkan KEBERSIHAN- zahir dan batin, luar dan dalam.

Dalam hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim, sabda Rasulallah SAW: " Sesungguhnya umatku akan dipanggil pada hari akhirat nanti dalam keadaan putih berseri pada anggota wuduk kesan daripada wuduk."

Cuba anda bayangkan, begitu signifikan sekali kesan wuduk. Malah, kesannnya hingga ke Akhirat kelak..SubhanaAllah!!

Hadis riwayat Muslim, melalui Uthman Bin Affan bermaksud yang bermaksud "Sesiapa yang berwuduk lalu mengelokkan wuduknya, keluarlah dosa-dosanya dari tubuhnya sehinggakan ia keluar daripada hujung-hujung jari."

Saya teringat pesanan ustaz pada suatu ketika dahulu, yang berpesan semasa membasuh anggota wuduk, berdoalah dalam hati; sebagai contoh: semasa membasuh tangan ke siku, berdoalah moga kita menerima suratan amal dengan tangan kanan dan sebagainya.

Terharu rasanya..Allah Maha Pengampun! Dalam berwuduk, jika kita ikhlaskan hati dan penuh pengharapan dalam doa, insyaAllah dosa-dosa digugurkan selagi mana tidak melakukan dosa-dosa besar.

Apa itu wuduk zahir? Ia sebagaimana biasa kita membasuh semua anggota wuduk dengan air. Wuduk batin pula? Membasuh hati dari 7 perkara:
  • Bertaubat
  • Menyesali dosa yang dilakukan
  • tidak tergila-gilakan dunia
  • Tidak mengharapkan pujian orang
  • Tinggalkan sifat riak
  • Tinggalkan sifat khianat dan menipu
  • Meninggalkan sifat dengki.





Hebat kan? Moden betul..hehe

Moga Allah mengurniakan kita segala kelebihan dari wuduk. Mari kita sama-sam berdoa agar dikurniakan kebersihan luaran (dengan mengalirnya air wuduk pada tubuh) dan juga kebersihan dalaman dan hati (dengan mengalir keluarnya dosa-dosa kita)........Ingatlah, wuduk bukan sekadar air yang mengalir!!

2 comments:

  1. salam,ukhti..

    hee..memang canggih la tempat wudhu' nih..
    macam mechine atm plak..hehe..
    da ade ke tempat wudhu' macam nih kat m'sia??

    apa2 pun,,ana setuju..konteks kebersihan diri, bukan hanya setakat kebersihan luaran, tetapi merangkumi kebersihan hati nurani daripada kekufuran dan segala perkara yang boleh membawa kepada bahaya dan dosa.

    Allah SWT sentiasa menyukai hamba-Nya yang sentiasa menyucikan diri. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah SWT mengasihi orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang yang sentiasa menyucikan diri." (Surah Al-Baqarah ayat 222)

    ReplyDelete
  2. salam Niesa......:)

    canggih..hehe..tapi kat mesia macam xde, di saudi ada.:p

    tak cr Niesa..im a big fan of your blog!!

    ReplyDelete