Photobucket

Monday, October 4, 2010

Wife of Hasan al Banna (Part 1)

Salam to all

The title "Persembahan Cinta Isteri Hasan al Banna" caught my attention. The sequential was rather dissappointing; but it doesn't matter. I was more interested on how special the main "spotlight" is..

(adapted from Muhammad Lili Nur Aulia)

Kenalkan, inilah isteri Hasan al Banna: Lathifah Husain Ash Shuli....

"Selalu ada perempuan hebat; di belakang lelaki yang hebat." Terpana saya mendengar kata-kata ini. Teringin saya menjadi seperti isteri Hasan al Banna; setabah beliau.

Firman Allah SWT: "Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antaramu rasa kasih-sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." (Surah ar-Rum:21)







Dengan taat kepada suami dan tentunya dengan menjalankan kewajiban agama lainnya, itu boleh menghantarkan seorang isteri ke syurga. Ini salah satu prinsip yang selalu dipegang oleh beliau. Dia sangat mengerti bagaimana sabda Rasulallah SAW: "Bila seorang perempuan telah mengerjakan solat lima waktu dan berpuasa pada bulan Ramadhan dan memlihara kemaluannya serta taat kepada suaminya, maka kelak dikatakan kepadanya: "masuklah dari pintu syurga mana saja yang engkau inginkan."




Masjid Sultan Salahuddin, Shah Alam
To be continued, insyaAllah...........


No comments:

Post a Comment